זהירות: פטנט רשום לפניך!

פטנטאדם או עסק האוחזים בבעלות על רעיון או המצאה והשלימו את תהליך רישומו כפטנט נהנים מהגנה על זכויותיהם על פי חוק. במשך כעשרים שנים מרגע אישור הפטנט, בכל מדינה בו הוא אושר, אף גורם אינו רשאי לעשות שימוש באף חלק מהותי של הפטנט ואף לא ברעיון או המצאה דומים, ובכלל זה חל איסור מוחלט לשווק, למכור, לייצר, לייבא וכן הלאה – ללא אישור מבעל הפטנט ותשלום תמלוגים באופן המוסכם על שני הצדדים.

גורם המפר פטנט רשום עלול למצוא את עצמו חשוף לתביעות מצד בעליו של הפטנט ואף עלול לשלם לו סכום גבוה מאוד כפיצויים. ראוי להדגיש כי כאשר גורם מבקש לרשום בעצמו רעיון או המצאה כפטנט, אולם בתהליך הבדיקה מסתבר כי כבר קיים פטנט רשום של מישהו אחר – הבקשה עצמה אינה נחשבת כהפרת פטנט; אלה הם שלבי הייצור או השיווק של המוצר העלולים להיחשב כהפרת פטנט, ועל כן בעת הגעת הבקשה לרישום פטנט מומלץ להיוועץ עם אנשי מקצוע, מעורכי דין ועד עורכי פטנטים מנוסים.

הסכנה בהפרת פטנט

תביעה שעניינה הפרת פטנט רשום מובילה בדרך כלל תחילה לבקשת צו מניעה זמני מבית המשפט, שבאמצעותו יכול בעל הפטנט, דהיינו התובע, לעצור את המשך ההפרה. בהמשך, לאחר שיוכח בעל הפטנט כי אכן התקיימה הפרה, רשאי התובע להגיש תביעת נזיקין כנגד המפר, אשר עשויה להסתכם באלפי שקלים, ואפילו מאות אלפים ומעלה.

אם נניח כי אף אדם לא ירצה לחשוף את עצמו מרצונו לסכנת התביעות המשפטיות נגדו, נדון כעת באלה המבקשים לרשום פטנט על המצאה שהמציאו, כאשר כבר קיים פטנט רשום של גוף אחר.

אז כיצד נמנעים מהפרת פטנט?

בעוד כל פרטיו של פטנט רשום חשופים לציבור, לכאורה כל אדם יכול לערוך בעצמו חיפוש אחר פטנטים קיימים על מנת לוודא כי המצאתו אינה מפרה אותם. עם זאת, על מנת להימנע ממצב לא נעים ומעבירה על חוקי הקניין שבמסגרתם מוגן הפטנט הרשום, מומלץ לפנות לחברה המתמחה בתחום הפטנטים ולהיעזר בה לצורך חיפוש מקצועי במאגרי הרישום השונים.

אנשי מקצוע מנוסים העובדים בענף יידעו לברור את הנתונים הנדרשים מתוך המידע העצום ויוכלו לומר למבקש הבקשה האם הפטנט שלו עלול להיחשב כהפרה או לא. אם הפטנט המבוקש עלול להיחשב כהפרה של פטנט אחר, ניתן לעיתים לבצע שינויים בהמצאה החדשה, במוצר או בתהליך הייצור, על מנת שייצורו יהיה מספיק שונה על מנת שלא ייחשב כהפרה.

אולי יעניין אותך גם:
שיווק עסק או מוצר באמצעות קופירייטר טוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Big Media Blog - על שיווק באינטרנט © 2016